Kelebihan Belajar dan Mengajar Al-Quran

بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Kali ini, aNa ingin post tentang kelebihan mempelajari serta mengajar al-Quran. First of all aNa ingin mengucapkan syukran jazilan pada semua yg sudi singgah blog aNa ingin..
Dapatkan CuteComment di SahabatMusleem.blogspot

ngee~ Ok, enough of the sengih2 thing.. Jom baca.. (^.^)


Terdapat banyak hadith Rasulullah SAW yang menerangkan kelebihan belajar al-Quran dan mengajarkannya kepada orang lain, antaranya seperti berikut.

1) Sabda Rasulullah SAW:

"Sebaik-baik dikalangan kamu ialah orang yang belajar al-Quran dan mengajarkannya kepada orang lain."

(Riwayat al-Bukhari)

2) Sabda Rasulullah SAW:

"Orang yang mahir dengan al-Quran akan bersama malaikat yang mulia lagi berbakti. Dan orang yang membacanya dalam keadaan sulit (susah) dan merangkak-rangkak maka baginya dua pahala (kebajikan)."

(Riwayat Muslim)

3) Sabda Rasulullah SAW kepada Abu Dzar:

"Wahai Abu Dzar! Jika kamu pergi di suatu pagi untuk belajar satu ayat dari kitab Allah adalah lebih baik bagi kamu daripada mengerjakan sembahyang (sunat) seratus raka'at dan jika kamu belajar satu bab daripada ilmu yang mana kamu dapat beramal dengannya ataupun tidak adalah lebih baik bagi kamu daripada mengerjakan sembahyang (sunat) seribu raka'at."

(Riwayat Ibnu Majah)

4) Sabda Rasulullah SAW kepada Abu Hurairah:

"Wahai Abu Hurairah! Belajarlah al-Quran dan ajarkanlah ia kepada manusia dan berkekalan atas yang demikian itu sehingga datang kepadamu kematian. Sesungguhnya jika datang kepadamu kematian pada hal engkau berada dalam keadaan demikian, maka malaikat akan menziarahi kuburmu sepertimana orang2 yang beriman akan menziarahi Baitullah al-Haram."

(Riwayat al-Dailami)

0 comments:

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 ~A Journal of Success~ |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.