Keikhlasan Lillahi Ta'ala


ا سلام عليکم ورحمة الله وبرکاته

بسم الله الرحمن الرحيم

Kaifa haluqum al 'aan? Syukur Alhamdulillah hari ini aNa berpeluang untuk update blog ini dengan entri yang baru. Entri kali ini menyentuh tentang keikhlasan lillahi ta'ala di dalam setiap kata-kata dan perbuatan kita seharian. Pasti ramai yang pernah mendengar kata-kata mutiara seperti keikhlasan itu umpama seekor semut hitam di atas batu yang hitam di malam yang amat kelam. Ianya wujud tetapi amat sukar untuk dilihat..

Setiap manusia tidak pernah lari dari kesilapan. Dan setiap manusia itu juga pasti akan diberi peluang untuk kembali ke jalanNya. Pada zaman ini, seringkali terjadi permusuhan dan pertelingkahan sesama manusia, yang jelasnya terjadi kerana hasutan syaitan yang tidak akan berputus asa dalam menghasut manusia ke lembah kehinaan.

Perkara-perkara seperti ungkit-mengungkit sering menjadi punca kepada sesebuah pertelingkahan. Andai kita ikhlas dalam mengharapkan redhaNya, sudah tentu kita tidak akan berani untuk mengungkit sama sekali akan apa yang telah kita lakukan kerana apa yang dilakukan adalah kerana Allah S.W.T semata-mata dan bukannya kerana hendak bermegah-megah dengan bangga.

Dugaan itu datang dalam pelbagai bentuk, dan keikhlasan adalah salah satu daripadanya. Contoh, pada asalnya kita telah memberi sesebuah hadiah itu kepada sahabat kita dengan tulus ikhlas, namun apabila berlakunya sedikit pertelingkahan, kita mula mengungkit akan apa yang telah kita berikan pada sahabat kita selama ini. Maka disitu terhapuslah amalan kebajikan kita meskipun pada awalnya kita telah memberi dengan hati yang ikhlas.

Kita harus sedar bahawa di dalam dunia ini, tiada apa yang merupakan hak milik mutlak kita kerana sesungguhnya setiap apa di dalam dunia ini adalah pinjaman dari Allah Yang Maha Esa. Dunia ini merupakan ladang akhirat. Disini kita bercucuk tanam, di akhirat kita akan mendapat hasilnya. Jika kita berbuat baik didunia, insya-Allah baik juga hasilnya nanti, namun andai dilakukan yang sebaliknya, mohonlah ampun kepada Allah Yang Maha Menerima Taubat, nescaya Allah akan menggantikan hasil yang tidak baik itu kepada yang baik.

Setelah dikurniakan ukhuwah yang sangat indah oleh Allah melalui beberapa insan yang sangat bermakna di dalam hidup aNa, aNa mula belajar bahawa keikhlasan itu sangat penting dalam menjaga ukhuwah yang terjalin. Seperti keteguhan tautan hati di antara para sahabat Rasulullah SAW dalam berjihad fisabilillah, seperti itu juga insya-Allah aNa ingin menjaga setiap ukhuwah yang dikurniakan Allah S.W.T dengan seikhlas hati aNa.

Kenalilah erti ikhlas, maka antum akan mula mengenali ertinya ukhuwah lillahi ta'ala juga. Salam 'ala barakatillah.

1 comments:

abah aman said...

salam,
blog yang menarik dan berilmu...

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 ~A Journal of Success~ |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.