Hukum Menyentuh Al-Quran Atas Orang Yang Berhadas

Bismillahirahmanirahim..

Assalamu'alaikum warahmatullah ya antum wa antunna.. Kaifa haluqum?
Dapatkan CuteComment di SahabatMusleem.blogspot Alhamdulillah syukur ke-hadratNya aNa masih dapat menulis another post pada saat ini.. Ya lah, sebelum di'sound' dari inspector Suhana dek tak update blog lama sangat..
Dapatkan CuteComment di SahabatMusleem.blogspot

Alright, this time i'll be sharing some info with antum wa antunna about Hukum dalam menyentuh al-Quranul Kareem atas orang2 yang berhadas.. Jom baca.. (^.^)

(1) Orang yang berhadas besar (berjanabah, haid dan nifas)
Ulama' berselisih pendapat mengenai orang yang berhadas besar menyentuh al-Quran, huraiannya adalah seperti berikut;

1) Imam Daud al-Zhahiri dan Ibnu Hazmin daripada Mazhab Zhahiri mengharuskan orang yang berjanabah menyentuh dan membawa al-Quran. Mereka berhujah bahawa surat yang dikirimkan oleh Rasulullah SAW kepada seorang insan bukan Islam mengandungi petikan ayat-ayat al-Quran didalamnya walhal beliau seorang Kristian lagi berjanabah. Jika tidak boleh, tentu Rasulullah SAW tidak memasukkan petikan ayat-ayat al-Quran dalam surat tersebut.

2) Jumhur ulama' tidak mengharuskan orang yang berhadas besar menyentuh dan membawa al-Quran. Mereka menolak hujad Daud al-Zhahiri dan Ibnu Hazmin kerana surat kiriman Rasulullah SAW itu walaupun ada petikan ayat-ayat al-Quran didalamnya tetapi ia bukanlah al-Quran sepenuhnya, bahkan surat tersebut samalah dengan kitab-kitab tafsir atau sebagainya yang boleh disentuh atau dibawa orang yang berhadas besar.

- Kesimpulan:

Haram atas orang yang berhadas besar menyentuh al-Quran walaupun dengan menggunakan perantaraan pensil atau penunjuk. Diharamkan juga menanggungnya walaupun berlapik dengan kain kecuali ketika darurat seperti berlakunya kebakaran dan sebagainya. Wallahu 'alam.

(2) Orang yang berhadas kecil (tidak berwudhu')
Ulama' berselisih pendapat mengenai menyentuh al-Quran tanpa wudhu', huraiannya adalah seperti berikut;

1) Jumhur ulama' Fiqh mengharamkan atas orang yang tidak berwudhu' menyentuh atau menanggung al-Quran. Mereke berhujah dengan dalil-dalil berikut;

(a) Firman Allah Ta'ala dalam surah al-Waqiah : ayat 79

"Tidak menyentuhnya (al-Quran) kecuali mereka yang disucikan"

(b) Sabda Rasulullah SAW

"Tidak menyentuh al-Quran kecuali orang yang suci"

(Riwayat Ibnu Hibban)

2) Ibnu 'Abbas, al-Sya'bi, al-Dhahak bin Muzahim, Imam Daud al-Zhahiri, Ibnu Hazmin dan Hammad al-Basti, berpendapat bahawa orang berhadas kecil boleh menyentuh al-Quran kerana tidak ada dalil yang terang yang mengharamkannya, mereka menolak hujah jumhur ulama' tersebut dengan alasan berikut;

a) Ayat 79 dalam surah al-Waqiah tidak boleh dijadikan hujah kerana Ha' Dhamir (ganti nama) tersebut kembali kepada "Luh Mahfuzh" dan yang dimaksudkan dengan "mereka yang disucikan" ialah para malaikat seperti yang ditunjukkan oleh ayat-ayat sebelumnya.

b) Hadith tersebut terlalu umum. Perkataan 'orang yang suci' mengandungi pelbagai erti. Ia mungkin bererti suci daripada hadas besar atau hadas kecil, mungkin suci badan daripada najis dan mungkin bererti orang yang beriman kerana itu suci tidak seperti orang musyrik.

Kesimpulan:

Cenderung kepada pandangan pertama yang mengatakan haram atas orang yang berhadas kecil menyentuh al-Quran jika mereka orang awam (bukan penghafaz al-Quran). Adapun pandangan kedua yang mengharuskannya wajar bagi penghafaz al-Quran kerana memandangkan keadaan mereka yang selalu membaca al-Quran. Wallahu a'lam.

That's all for now, syukran jazilan for reading.. ma'assalamah..(^_~)
Dapatkan CuteComment di SahabatMusleem.blogspot

0 comments:

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 ~A Journal of Success~ |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.