Perubatan dalam Islam (part 1)

Assalamu'alaikum w.b.t ya antum wa antunna..

Kaifa haluqum? Aasif for not updating my post's for quite sometime. Alhamdulillah syukur diucapkan kepada Allah yang Maha Esa kerna masih mengurniakan aNa serta saudara dan saudari sekalian kesempatan untuk bernafas serta beribadah di bulan Rejab yang mulia ini.

This time's post would be a little bit about the benefits of falling sick. (^.^) Might sound confusing. But do kindly judge my words after reading it first yeah. =)

- Tujuan Allah Menurunkan Penyakit -

Setiap manusia yang berada di muka bumi ini tidak terlepas dari ditimpa ujian dan kesakitan. Ujian menimpa sesiapa sahaja samada orang itu suka atau tidak, samada dia seorang ahli ibadah atau tidak, samada dia seorang yang berjaga-jaga atau tidak, samada dia seorang mukmin yang bertaqwa atau derhaka, samada raja ataupun rakyat jelata.

Ada tiga tujuan utama mengapa Allah S.W.T menimpankan penyakit itu pada seseorang itu.

1. Penghapusan Dosa, Rahmat dan Peningkatan Darjat.

Sakit bukan sahaja menjadi bala tetapi juga merupakan sebuah rahmat dan kasih sayang Allah S.W.T pada kita. Jika kita berdzikir, beristighfar, solat dan sebagainya, belum tentu Allah Ta'ala terima amal tersebut. Oleh sebab sakit dan ujian yang ditimpakan, kalau dia berdosa, itu adalah penghapusan dosa dan menjadi rahmat untuknya jika dia bersabar. Kiranya dia tidak berdosa, itu akan meningkatkan darjat atau pangkatnya diakhirat kelak insya-Allah.

2. Memberi Keinsafan

Sesetengah orang, insaf pabila ditimpa kesakitan. Dia sedar dan insaf bahawa hakikat sakitnya adalah kerana dosa-dosanya. Dia sabar dan redha dengan ketentuan Allah S.W.T itu. Jika meninggal pada waktu itu, insya-Allah dia meninggal dalam keadaan baik. Jika dia insaf, itulah rahmat untuknya. Seperti kita memukul anak kerana bermain ditepi kolam. Kita memukulnya kerana sayangkannya dan khuatir dia kan terjatuh lalu lemas.

3. Kutukan Allah S.W.T

Apabila Allah S.W.T sudah murka pada seseorang itu, maka diazabnya didunia lagi sebelum diakhirat. Biasanya kalau seseorang itu ditimpa sakit yang ada hubungan dengan kutukan Allah S.W.T, susah hendak sembuh. Tanda orang ini, apabila ditimpa sakit, samada sudah sembuh atau sedang sakit, dia akan bertambah jahat. Bertambah lupa dengan Allah S.W.T. Imannya semakin rosak. Syariat turut semakin longgar. Barangkali dari solat dia cuai dan lalai. Itulah kutukan Allah S.W.T padanya. Kebanyakan kategori golongan ini, meninggal dalam kehinaan.

Sekian dahulu dari aNa, insya-Allah akan disusuli dengan post berkenaan tujuan mengubati kesakitan pula the next time. Syukran jazilan 'ala qiraah. Wassalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatuh.

2 comments:

ღ cikGu aiRa ღ said...

salam dear sis...
akak ska n3 nie...
besh sgt2..
kadag2 manusia nie lupa bru d tmpa sikit kesakitan dn kesusahan terus merungut dn ntah apa2 lg..
dorunkklupa sbenarnya d sbalik kesakitan dn ksusahan yg Allah bg nie, ada rahmat d sebaliknya..^_^
wish u all da besh sis.. :)

Liz Rafael said...

wa'alaikumussalam wbt kak..

syukran jazilan a'la ziarah ke blog adik ni..

insya-Allah kak.. mudah2an kita semua akan dikurniakan kifarah dan rahmat atas setiap ujian yg ditimpakan.. amiin.. =)

tq so much kak, the same goes 2u sis, love you~ (^.^)

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 ~A Journal of Success~ |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.