Perubatan dalam Islam (Part 2)

Assalamu'alaikum w.b.t.

Alhamdulillah syukur kepada Allah S.W.T, kerna aNa masih dikurniakan kesempatan lagi untuk berkongsi ilmu bersama antum wa antunna sekalian. Insya-Allah, semoga setiap apa yang kita lakukan dalam kehidupan seharian kita akan menjadi sebuah amal yang afdhal disisiNya. Amiin ya rabbal 'alamiin~

- Tujuan Mengubati Pesakit -

Setiap insan yang diberi nyawa oleh Allah S.W.T ialah untuk mengabdikan diri kepadaNya, setiap insan juga adalah khalifah dimuka bumi ini. Ini bermakna segala kehidupan di muka bumi hendaklah ditadbirkan sesuai dengan kehendakNya.

Badan dan akal yang sihat adalah begitu penting bagi seorang Muslim itu untuk melaksanakan berbagai tugas. Oleh itu jika seseorang itu sakit akan menghalangnya daripada bekerja untuk hidupnya dan beribadah kepada Allah S.W.T.

Dari badan yang sihat akan dapat membina kecerdasan untuk bertindak, berfikir, dan merancang masa depan umat Islam itu sendiri.

Sabda Rasulullah S.A.W yang bermaksud:

"Hidup di dunia adalah tanam-tanaman, untuk dipetik hasilnya di akhirat."

Kesihatan seseorang itu perlu dijaga dari masa ke semasa seperti sabda Rasulullah S.A.W lagi yang maksudnya:

"Orang mukmin yang kuat adalah lebih baik dan lebih disukai dari mukmin yang lemah."

Setiap umat Islam itu hendaklah berdoa agar mereka diberi kesihatan yang lebih baik dari masa ke semasa, agar mereka sentiasa dilindungi oleh Allah S.W.T daripada penyakit zahir dan batin.

Panjatkan doa kepada Allah S.W.T.

"Ya Allah, kurniakanlah kami kesihatan badan dan akal, agar kami dapat berbakti kepadaMu Ya Allah untuk agama dan kehidupan kami di dunia dan akhirat."

Sabda Rasulullah S.A.W:

"Dalam diri anak Adam r.a ada seketul daging, jika ia baik maka baiklah segala anggota tubuhnya, jika ia rosak, maka rosaklah segala anggota tubuhnya. Ketahuilah bahawa seketul daging itu ialah hati."

Dapat difahami daripada hadith tersebut bahawa jenis penyakit itu ada dua.

1. Penyakit batin, berlaku atas rohani dan jiwa manusia.

2. Penyakit zahir berlaku pada anggota zahir manusia.

Zahir dan batin adalah saling berkait. Kesihatan rohani hendaklah dijaga setiap ketika, kerana ia mempengaruhi anggota zahir manusia. Keadaan zahir yang sihat belum tentu membayangkan keadaan batin yang sihat.

Keadaan yang zahir boleh dilihat dengan mata kasar iaitu semua anggota badan kita, manakala jasad batin adalah jasad ghaib yang menggerakkan seluruh anggota zahir, yang boleh berfikir, merasa, mengingat, mengetahui, memahami dan apa saja yang kita miliki dalam diri kita yang dipanggil roh.

Seandainya salah satu anggota tubuh kita tidak dapat digunakan, kita masih wajib bersyukur pada Allah Ta'ala kerana masih ada banyak lagi anggota yang masih boleh digunakan, insya-Allah.

That's all from me for now, jazakallahu khairan kathir a'la qiraah. =) Ilalliqo' wa ma'assalamah.

4 comments:

aku said...

wah.. sempat pula mengePos blog2 nie ya anti walaupun BZ.. huhu

aira syahirah said...

mst la smpat my sis..!!
hehehee... eh! asal lak nie??
cm x kna jew..
ekekekeke

btul2..!!
kdag2 x sdar kita wlaupun shat tbuh bdan sbenarnya jiwa dn mnda kita tgah sakit sgt...
tgok je orag melayu kita semakin ggah, kuat beranai tp sbenarnya lemah iman, jiwa dn fikiran..!!
x smua la sis mksudkn tp hnya segelintir shaja.. ^_^
nice post.. :)

Adawiyah said...

Angah kena kuatkan diri angah nampaknya. Selalu je kena sakit badan gara-gara tidur lambat. Patut tidur lepas isya' la lain kali. Huhuhu.

Ni tak, angah selalu main Facebook. Hahaha.

Nur Liza [75] said...

salam alayk..

syukran jazilan pada kalian kerna sudi qiraah post2 di blog aNa ini..

tertinggal di draft, baru teringat nak mengepos nya..hee~ ^.^

thanks sis aira sebab rajin bebenor menjenguk blog hijau adik akak ni.. hehe..

and kpd angah ku cayang, itulah, who asked you to be so rajin dalam menghadap facebook, twitter, and YM hari2! kan da sakit2.. Next time, you should LEARN TO SLEEP EARLY!(ehem, peringatan buat diri ucu ni juga yg SERING tidur lambat.. ngee~)

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 ~A Journal of Success~ |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.