Ahlan Wasahlan Syahrun Ramadhan [Part 1]

ا سلام عليکم ورحمة الله وبرکاته

بسم الله الرحمن الرحيم

Alhamdulillah, bertemu lagi kita dengan bulan yang penuh barakah iaitu bulan Ramadhan al-Mubarak. Mudah-mudahan Ramadhan tahun ini will be more meaningful buat saudara muslimin wal muslimat semua. Rasa syukur sekali kerna masih diberi peluang oleh yang Maha Esa untuk bertemu bulan yang penuh kemuliaan ini. Yang menggembirakan lagi, dapat bertarawikh! Ngee~ (Tak sabarnya nak pergi tarawikh malam ini..) MySpace Sempena bulan yg barakah ini, aNa mahu berkongsi sedikit ilmu tentang pengertian Ramadhan. Hayya qiraah. ^.^ MySpace

- Pengertian Ramadhan -

Ramadhan ertinya "panas terik" atau "terbakar". Dinamakan sedemikian kerana cuaca pada bulan ini di Jazirah Arab sangat panas, sehingga jika ada orang yang berjalan kaki di padang pasir tanpa memakai alas kaki pastilah kakinya akan terbakar. Dalam pengertian lain, dinamakan dengan Ramadhan kerana pahala orang yang berpuasa pada bulan ini dapat membakar dosa-dosanya yang telah lalu.

- Peristiwa Yang Terjadi Pada Bulan Ramadhan -

1. Turunnya Al-Quran

Tanggal 17 Ramadhan adalah merupakan hari besar Islam yang paling utama, kerana pada hari itulah kitab suci Al-Quran sebagai pedoman bagi umat Islam diturunkan. Peristiwa yang bersejarah ini terjadi ketika Nabi Muhammad S.A.W sedang bersendirian di gua Hira' Jabal Nur, pada saat itu datanglah malaikat Jibril lalu memeluk Nabi Muhammad dengan kuatnya, seraya berkata: "Bacalah." Nabi Muhammad menjawab: "Aku tidak pandai membaca." Jibril melakukan yang demikian itu sebanyak tiga kali.

Akhirnya Jibril membacakan wahyu pertama yang diturunkan kepada Nabi Muhammad S.A.W itu, sementara Nabi Muhammad mengikuti apa yang dibaca oleh Jibril tersebut. Wahyu pertama ini terdapat dalam surah Al-A'laq ayat 1 hingga 5. Setelah itu, Jibril pun pergi. Nabi Muhammad S.A.W dengan segera pulang ke rumahnya, dalam keadaan tubuh yang menggigil, ia meminta isterinya Siti Khadijah untuk menyelimutinya.

Setelah rasa takutnya hilang, ia pun menceritakan peristiwa yang baru saja dialaminya. Siti Khadijah berusaha untuk menenangkan hatinya, dengan berkata: "Wahai suamiku, engkau adalah orang yang benar dalam segala perkara, suka membantu orang yang susah, bersifat jujur dan pemaaf, yakinlah wahai suamiku, Tuhan tidak akan menghinamu.

Lalu Siti Khadijah membawa Nabi Muhammad S.A.W pergi ke rumah bapa saudaranya Waraqah bin Naufal, seorang pemeluk agama Nasrani dan ahli Injil. Siti Khadijah menceritakan perkara yang telah terjadi ke atas diri suaminya itu. Maka Waraqah berkata: "Sesungguhnya yang datang kepadamu itu adalah malaikat Jibril, dialah malaikat yang pernah datang kepada Nabi Musa a.s, dan nabi-nabi sebelumnya. Aku berjanji, jika umurku panjang, nescaya aku akan ikut serta membantu perjuangan mu." Peristiwa turunnya wahyu yang pertama ini terjadi pada 17 hari bulan Ramadhan.

2. Isi Kandungan Al-Quran

Untuk keselamatan dan kebahagiaan umat manusia dari dunia hingga ke akhirat, Al-Quran telah cukup lengkap dan sempurna memberikan pedoman, bergantung sama ada orang mahu mengamalkan isi yang terkandung didalamnya atau tidak. Al-Quran mengatur hubungan manusia dengan Allah, hubungan manusia dengan manusia dan dengan alam persekitarannya. Al-Quran juga mengatur dalam bidang politik, sosial ekonomi, budaya dan keamanan. Jika disimpulkan, isi Al-Quran mengandungi tiga perkara asas:

- Berkenaan dengan iman atau kepercayaan kepada Allah. (Tauhid)
- Berkenaan dengan hati. (Akhlak atau Tasawuf)
- Berkenaan dengan anggota badan, termasuk perkara yang berhubungan dengan pergaulan hidup. (Fiqh)

3. Keutamaan Membaca Al-Quran dan Khasiatnya.

Al-Quran adalah kitab suci yang merupakan sumber utama ajaran Islam menjadi petunjuk kehidupan umat manusia, diturunkan Allah S.W.T kepada Nabi Muhammad S.A.W sebagai salah satu rahmat yang tidak ada bandingannya bagi alam semesta. Di dalam Al-Quran terkumpul wahyu Ilahi yang menjadi petunjuk, pedoman dan pelajaran bagi siapa yang mempercayai serta mengamalkannya. Al-Quran adalah kitab suci yang terakhir diturunkan Allah, yang isinya meliputi segala pokok-pokok syariah yang terdapat dalam kitab-kitab suci yang diturunkan sebelumnya. Kerana itu, setiap orang yang mempercayai Al-Quran akan bertambah cinta kepadanya, cinta untuk membacanya, untuk mempelajari dan memahaminya serta untuk mengamalkan dan mengajarkannya sampai merata rahmatnya dirasai oleh penghuni alam semesta.

Setiap mukmin yakin, bahawa membaca Al-Quran sudah termasuk amal yang sangat mulia dan akan mendapat pahala yang berlipat ganda, sebab yang dibacanya itu adalah Kitab Suci. Al-Quran adalah sebaik-baik bacaan bagi orang Mukmin, baik dikala senang mahupun dikala susah, dikala gembira ataupun dikala sedih. Malah membaca Al-Quran itu bukan sahaja menjadi amal ibadah, tetapi juga menjadi ubat dan penawar bagi orang yang gelisah jiwanya.

4. Lailatul Qadr

"Lailatul" ertinya malam dan "Qadr" ertinya nilai, mulia atau ketentuan. Dinamakan dengan "malam bernilai atau mulia" kerana bagi orang yang beribadah pada malam tersebut, nilainya lebih baik dari seribu bulan. Firman Allah S.W.T yang maksudnya:

"Sesungguhnya Kami telah menurunkan Al-Quran pada malam kemuliaan. Tahukah kamu apa malam kemuliaan itu? Malam kemuliaan itu lebih baik dari seribu bulan. Pada malam itu, turun malaikat-malaikat dan Jibril dengan izin Allah untuk mengatur segala urusan. Malam itu dipenuhi kesejahteraan, hingga terbit fajar."

Beruntunglah bagi orang yang memperoleh keberkatan sepenuhnya daripada malam ini dengan cara menghabiskan masanya beribadah kepada Allah kerana dia akan memperoleh pahal beribadah sebanyak seribu bulan. Sesungguhnya anugerah yang diberikan Allah kepada orang-orang Islam yang taat pada malam itu adalah merupakan suatu kurnia yang sangat besar. Dalam sebuah hadith yang diriwayatkan oleh Anas r.a, sesungguhnya Rasulullah S.A.W telah bersabda berkenaan malam itu: "Malam Qadr itu hanya dikurniakan Allah kepada umatku dan tidak kepada umat yang lain."

Diantara sebab-sebab dikurniakan Allah Lailatul Qadr ini banyak pendapat mengenainya. Menurut beberapa hadith, di antara sebab diberikan Lailatul Qadr ini kerana Rasulullah S.A.W pernah memikirkan tentang umur umat-umat dahulu yang panjang-panjang dan apabila dibandingkan dengan keadaan umur pendek umatnya, maka baginda sangat berdukacita. Jika umat ini berlumba dalam kesolehan dengan umat-umat yang dahulu, maka mustahillah mereka dapat bersaing atau mengatasinya lantaran umur mereka yang pendek.

Maka dengan rahmat Allah S.W.T, dikurniakan malam yang penuh keberkatan ini. Ini bermakna jika mana-mana orang daripada umat Nabi Muhammad S.A.W beruntung dapat menghabiskan masa sebanyak sepuluh malam yang terakhir mencari Lailatul Qadr dalam menyembah Allah S.W.T, maka pahala yang diperolehinya ialah sebanyak 83 tahun malahan lebih banyak lagi.

Riwayat lain menyatakan bahawa suatu ketika, Rasulullah S.A.W menceritakan kepada para sahabat tentang seorang yang sangat soleh dikalangan Bani Israil yang telah menghabiskan masanya dalam jihad selama seribu bulan. Apabila mendengar cerita tersebut, para sahabat berasa cemburu kerana mereka tidak dapat mencapai ganjaran yang sama. Maka Allah S.W.T pun menganugerahkan Lailatul Qadr ini.

Insya-Allah, post ini akan bersambung in my next entry. Selamat beribadah dan salam Ramadhan al-Mubarak buat semua saudara serta saudari yang sangat dikasihi. Syukran jazilan 'ala qiraah. Barakallahu fikum wassalamu'alaikum w.b.t. MySpace

5 comments:

<< s| tED| >> said...

salam ramadhan!

Nur Liza [75] said...

salam ramadhan buat saudari juga.. =)

semoga setiap amal kita akan diberkatiNya. amiin~

Elixir Rhapsody said...

Subhanallah... Bulan Ramadhan ini sangat mulia dan banyak berkatnya... =)

danangwirawan said...

Assalaamu 'alaikum... salam kenal...

Nur Liza [75] said...

wa'alaikumussalam w.b.t danangwirawan. salam ta'aruf aidhon. =)

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 ~A Journal of Success~ |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.