Kunci Kebahagiaan

Assalamu'alaikum wbt..

Segala puji bagi Allah Yang Pengasih lagi Maha Penyayang serta selawat dan salam ke atas Rasulullah S.A.W yg sgt dikasihi serta para keluarga dan sahabatnya.

Kaifa haluqum ya antum wa antunna al aan? Diharap kalian berada dalam keadaan sihat sejahtera hendaknya. Kali ini aNa akan berkongsi sedikit tazkirah tentang kebahagiaan. Mudah-mudahan bermanfaat buat semua. Insya-Allah. Hayya al-qiraah. ^.^

Jika anda telah mengenali Allah, mensucikanNya, beribadah kepadaNya, dan menempatkanNya sebagai Tuhan, sementara anda berada di dalam sebuah pondok, nescaya anda akan mendapatkan kebaikan, kebahagiaan, ketenangan dan rasa damai.

Namun jika anda menyimpang, walaupun tinggal di dalam istana yang paling megah, di rumah yang paling luas dan memiliki semua yang anda sukai, maka ketahuilah bahawa akhir kehidupan adalah pahit sekali dan penderitaan dalam erti yang sebenarnya. Dan, itu bererti bahawa anda hingga kini belum memiliki kunci kebahagiaan.

"Kami telah menganugerahkan kepadanya perbendaharaan harta yang kunci-kuncinya (saja) sunggu berat untuk dipikul oleh beberapa orang yang sangat kuat" (Surah al-Qashash: 76)

Renungan;

Firman Allah S.W.T:

"Sesungguhnya Allah membela orang-orang yang beriman" (Surah al-Hajj: 38)

Ayat ini bererti Allah membela mereka untuk tidak terjerumus ke dalam kejahatan dunia dan akhirat.

Ini adalah sebuah berita, janji dan sekaligus khabar gembira dari Allah bagi orang-orang yang beriman bahawa Dia akan membela mereka dari semua yang tidak baik. Allah akan menghindarkan mereka - kerana keimanan mereka - dari semua keburukan orang-orang kafir, keburukan godaan syaitan, keburukan dirinya sendiri, keburukan amal perbuatan mereka sendiri, dan membantu meringankan beban yang memberatkan mereka. Setiap mu'min berhak atas pembelaan dan keutamaan seperti itu sesuai dengan kadar keimanannya. Ada yang mendapat banyak, dan ada juga yang mendapat sedikit.

Bahawasanya Allah menghibur hamba yang sedang ditimpa bencana dan meringankan kesulitan yang ia hadapi adalah satu dari sekian banyak buah keimanan. Dan buah keimanan itu akan menjadi hiburan kepada hamba dan akan membuatnya merasa ringan tatkala ditimpa musibah dan bencana.

"...barangsiapa yang beriman kepada Allah, maka Allah akan memberikan petunjuk pada hatinya" (Surah at-Taghaabun: 11)

Konteks ayat ini adalah seorang hamba yang sedang ditimpa musibah. Dan ia menyedari bahawa musibah yang menimpanya ini berasal dari Allah, bahawa segala yang akan menimpanya pasti terjadi atas ketentuan Allah. Sehingga ia dapat menerima dan pasrah kepada taqdir sekalipun ia menyakitkan; dan bencana sebesar apa pun akan tidak bererti dihadapannya kerana keyakinannya bahawa semua itu berasal dari Allah dan itu bererti ia akan mendapatkan pahala atas kesabarannya.

Wallahu a'lam bis-sowab. Sekian dulu dari aNa, jazakallah khairan kathir 'ala qiraah. Ilalliqo' wa ma'assalamah. MySpace

2 comments:

<< s| tED| >> said...

aku bagi2 lagi sidah menerima musibah di gigit penyengat. Allah mengingatkan. lain kali jangan lewat bangun Subuh!! :)
* PAsrah!

Nur Liza [75] said...

salam alayk ukhti..

la ba'sa, syafakillah ya ukhti..

sesungguhnya disebalik setiap kesulitan terkandung hikmahnya insya-Allah. fi amanillah ya ukhti. =)

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 ~A Journal of Success~ |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.