Berbaik Sangka Kepada Allah Tidak Mengecewakan



ا سلام عليکم ورحمة الله وبرکاته

بسم الله الرحمن الرحيم

Kaifa haluqum al aan? Syukur alhamdulillah aNa masih diberi kesempatan olehNya untuk menjalani kehidupan seperti biasa.. Jazakallah khairan kathir aNa ucapkan pada semua yg sudi menjenguk blog aNa dan asif for not upating my blog for quite sometime.. Hayya qiraah~ ^.^

Firman Allah S.W.T di dalam hadith Qudsi mengatakan:

Aku mengikuti persangkaan hambaKu terhadapKu. Oleh itu, bersangkalah dia terhadapKu menurut apa yg disukainya." (Al-Hadith)

Seorang penulis mengatakan: "Harapan adalah materi untuk membangun kesabaran dan yang akan membantu orang yang bersabar. Dan alasan untuk berharap dari materi untuk membangunnya adalah berbaik sangka kepada Allah, kerana berbaik sangka kepada Allah adalah jaminan untuk tidak gagal. Sejauh pengamatan saya tentang watak orang-orang mulia dapat saya simpulkan bahawa mereka cenderung mengangkat orang yang bersikap baik kepada mereka, mengesampingkan orang yang kurang sopan pada mereka, dan malu untuk tidak meluluskan harapan orang yang berharap kepada mereka. Lalu bagaimana dengan Yang Maha Esa yang tentunya tidak akan kesulitan memberi kepada orang-orang yang bercita-cita."

Contoh kecintaan Allah kerana sikap hambaNya yang selalu menaruh harapan kepadaNya dan menanti pertolongan dan naungan dan tempat kembalinya, adalah jalan keluar dari kesulitan itu hanya akan datang setelah hamba itu mengalami kebuntuan, setelah tidak tahu lagi harus kemana ia mengarahkan cita-cita dan keinginannya, setelah pintu harapannya tertutup, setelah kehabisan akal, dan setelah tidak tahu bagaimana untuk mengakhiri tekanan dan ujian terhadap dirinya. Untuk apa semua itu? Agar ia menjadi pendorong bagi dirinya untuk mengarahkan harapannya kepada Allah dan agar menjadi peringatan supaya terus memperbaiki prasangka baiknya kepada Yang Maha Esa.

Sekian dahulu dari aNa, insya-Allah will be updating my blog with more posts soon coz at this moment, i'm currently facing tons of assignment's. Jazakallah. :)

0 comments:

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 ~A Journal of Success~ |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.