Sifat-Sifat Orang Bertaqwa [1]



ا سلام عليکم ورحمة الله وبرکاته

بسم الله الرحمن الرحيم

Kaifa haluqum al aan? Entry kali ini yang ingin aNa kongsikan bersama ialah tentang sifat2 orang2 yang bertaqwa. Semoga bermanfaat buat saudara serta saudari semua hendaknya. Amiin~ Tafaddhal qiraah.

1. Mencintai Allah dan RasulNya

Iman yang teguh kepada Allah dan Rasul, dengan sendirinya akan menimbulkan rasa cinta yang sejati. Bahkan Allah sendiri menyuruh Nabi Muhammad S.A.W menyampaikan pesanNya kepada manusia, "Jika benar kamu mengaku cinta kepada Allah, ikutilah aku, nescaya Allah akan mencintaimu juga."

Di dalam cinta kepada Allah, dengan sendirinya akan timbul pula cinta kepada Rasul. Kita mencintai Rasul bukanlah cinta untuk disembah tetapi cinta untuk dijadikan teladan didalam kehidupan. Bukan untuk disamakan dengan Allah, tetapi untuk dijadikan orang yang dipercayai sebagai penunjuk jalan kehidupan ini, agar selamat didunia dan akhirat.

Siti Aisyah r.a bercerita, bahawa pada suatu hari, pernah datang seorang sahabat kepada Rasulullah S.A.W, lalu berkata: "Ya Rasulullah, sesungguhnya engkau lebih aku cintai daripada diriku sendiri, engkau lebih aku cintai daripada kaum keluargaku, engkau lebih aku cintai daripada anak kandungku. Ketika aku sedang duduk termenung seorang diri didalam rumahku, teringat aku akan dirimu, lalu aku segera datang untuk melihat wajahmu.

Akan tetapi bila aku ingat akan suatu saat yang sudah pasti akan datang, iaitu kita akan meninggal, di dalam syurga baginda akan didudukkan ditempat yang tinggi, maka apakah masih lagi aku dapat melihatmu. Kerana tempatku tentu lebih jauh di bawah daripadamu."

Menurut ahli tafsir, kejadian inilah yang menyebabkan turunnya ayat al-Quran yang bermaksud: "Dan barangsiapa yang taat kepada Allah dan RasulNya, maka mereka itu akan berada beserta orang2 yang diberi nikmat oleh Allah keatas mereka, iaitu para nabi2, orang2 shiddiqin, orang2 yang meninggal syahid dan orang2 yang soleh. Alangkah indahnya orang2 itu sebagai teman." (Surah an-Nisa: 69)

Ketika Bilal bin Rabah akan meninggal dunia, isterinya menangis sambil berkata: "Duhai sedihnya hatiku." Lalu dengan senyuman di bibir, Bilal berkata: "Wahai isteri, janganlah berduka, sesungguhnya tak lama lagi akau akan berkumpul dengan orang2 yg aku cintai iaitu Nabi Muhammad S.A.W dan sahabat2nya."

Dalam sebuah hadith yang diriwayatkan oleh Muslim dari Abu Hurairah dijelaskan, bahawa Rasulullah S.A.W bersabda maksudnya: "Setengah daripada umatku yang sangat cinta kepada ku ialah orang2 yang datang sepeninggalku kelak. Mereka ingin sekali melihatku, dengan kaum keluarganya, dan harta bendanya."

(Hadith Riwayat Muslim)

Dengan penjelasan hadith ini, jelaslah bahawa cinta kepada Nabi tidak akan putus dalam hari orang yang beriman sehingga hati Qiamat. Cinta kepada Rasul dalam erti beriman kepada Allah masih akan menyala dihati orang2 yang bertaqwa selama Al-Quran masih ada. Pembuktian cinta itu ialah dengan berjihad menegakkan agamaNya, berjuang mengukuhkan hukumNya. Perasaan yang sedemikian ini hanya akan dimiliki oleh orang2 yang bertaqwa, orang yang menyakini bahawa Allah adalah Tuhannya, dan Muhammad adalah RasulNya. Ditengah malam didalam keadaan sunyi dimana orang tertidur nyenyak, dia akan bangun untuk bertahajjud kepada Allah S.W.T yang dicintainya, itulah antara sifat insan yang bertaqwa kepada Penciptanya.

2. Tidak Menyalahgunakan Nikmat Allah

Dunia ini adalah tempat ujian dan dugaan, tidak ada seorang pun dari hamba Allah yang dapat melepaskan diri dari ujian dan dugaan itu. Ujian dan dugaan itu terdiri dari pelbagai bentuk, ada yang bersifat kemiskinan dan ada juga yang berupa kenikmatan serta rezeki yang berlimpah ruah. Hal itu adalah bertujuan untuk menguji keimanan manusia, apakah dia termasuk orang2 yang bersyukur ataupun termasuk orang2 yang kufur.

Firman Allah S.W.T yang bermaksud:

"Sesungguhnya harta-hartamu dan anak-anakmu itu hanyalah cubaan bagimu. Sesungguhnya disisi Allah lah terdapat pahala yang besar." (Surah at-Taghabun: 15)

Dalam menghadapi ujian atau dugaan ini, hanya orang2 yang bertaqwalah yang beruntung. Mereka selalu berbuat perkara yang telah disyariatkan Allah, bersabar ketika miskin, dan bersyukur ketika dilimpahi nikmat serta membelanjakannya dijalan yang diredhai Allah. Jika sedang diuji dengan kekayaan, maka ia haruslah sentiasa berwaspada. Berbelanjalah sesuai dengan keperluan dan jauhi sifat boros.

Bila keadaaan ekonominya sederhana, maka ia mengambil jalan tengah, iaitu tidak boros dan tidak pula bakhil. Ia sedar bahawa sifat bakhil mahupun sifat boros kedua2nya dilarang oleh Allah, sebagaimana firmanNya yang bermaksud:

Dan janganlah kamu jadikan tanganmu terbelenggu pada lehermu (jangan bakhil) dan jangan pula terlalu mengulurkannya, kerana yang demikian itu kamu menjadi tercela dan menyesal." (Surah Al-Israk: 29)

Insya-Allah, post ini akan disambung in my next entry. Jazakallahu khairan kathir 'ala qiraah. Wassalamu'alaikum w.b.t

0 comments:

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 ~A Journal of Success~ |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.